Vedenkulutuksella on väliä

Päivitetty viimeksi 26.1.2018

Mitä Verto-vedenmittausjärjestelmä maksaa?

Vedenmittausjärjestelmän hinta riippuu asuntojen, yhteisten tilojen ja liikehuoneistojen määrästä. Taloyhtiöt saavat tarjouksen kokonaisuudesta asennuksineen suoraan paikalliselta LVI-urakoitsijalta. LVI-urakoitsijat ja tukkuliikkeet voivat olla yhteydessä suoraan asiakaspalveluumme verto@verto.fi


Kenelle voin lähettää tarjouspyynnöt ja tilaukset Verto-vedenmittausjärjestelmästä?

Tarjouspyynnöt ja tilaukset voi lähettää asiakaspalvelumme sähköpostiin verto@verto. Lisäksi yhteyttä voi ottaa puhelimitse numeroon 010 7340 700 tai sähköisellä yhteydenottolomakkeella, joka löytyy osoitteesta www.verto.fi sekä muut yhteystiedot löytyy osoitteesta verto.fi/fi/yhteystiedot.


Mitä teen kun tarvitsen tarjouksen?

Suosittelen olemaan yhteydessä asiakaspalveluumme, puhelimitse numeroon 010 7340 700, sähköisellä yhteydenottolomakkeella, joka löytyy osoitteesta www.verto.fi sekä muut yhteystiedot löytyvät osoitteesta verto.fi/fi/yhteystiedot.  

On hyvin todennäköistä, että tiedot löytyvät meiltä. Nopeutatte kuitenkin tarjouksen saamista kertomalla viestissänne kaikki vaadittavat tiedot:

  • Huoneistojen lukumäärä
  • Liikehuoneistojen lukumäärä
  • Antureiden määrä/huoneisto
  • Kohteen nimi ja osoite

Keneltä voin kysyä neuvoa/lisätietoa Verto-vedenmittausjärjestelmästä?

Asiakaspalvelumme opastaa teitä Verto-vedenmittausjärjestelmään liittyvissä kysymyksissä osoitteessa verto@verto.fi tai puhelimitse numerossa 010 7340 700. Lisäksi yhteyttä voi ottaa sähköisellä yhteydenottolomakkeella, joka löytyy osoitteesta verto.fi/fi/yhteydenottolomake.


Keneen voin olla yhteydessä teknisissä kysymyksissä ja huoltoon liittyvissä asioissa?

Tekninen asiantuntijatiimimme vastaa kiireellisiin huoltopyyntöihin puhelimitse numeroon 010 7340 700 tai sähköisellä yhteydenottolomakkeella, joka löytyy osoitteesta www.verto.fi sekä muut yhteystiedot löytyy osoitteesta verto.fi/fi/yhteystiedot. Jos tilaanne ei ole akuutti, niin suosittelemme olemaan yhteydessä sähköpostitse verto@verto.fi.


Miksi tarjouksella ei ole mainittu huoneistonäytön hintaa?

Mittalaitedirektiivin mukaisesti huoneistonäyttö on pakollinen, joten lokakuusta 2016 alkaen toimitettuihin Verto-järjestelmätoimituksiimme huoneistonäyttö on maksuton.


Mikä on huoneistonäytön hinta jälkiasennettuna?

Huoneistonäytön hinta jälkikäteen on 39,90€/kpl (alv 0) + asennuskustannukset.

Nykyinen huoneistonäyttö voidaan asentaa kohteisiin, joihin on asennettu Verto-vedenmittausjärjestelmä keväästä 2010 alkaen. Huoneistoyksikön versio tulee olla 2.0 tai 2.0B, jotta nykyinen huoneistonäyttö voidaan asentaa kohteeseen.


Miten vedenmittausmoduuli 2 ja 4 eroavat toisistaan?

Moduuli 2 sisältää 2kpl virtausantureita/huoneisto sekä huoneistoyksikön ja huoneistonäytön.

Moduuli 4 sisältää 4kpl virtausantureita/huoneisto sekä huoneistoyksikön ja huoneistonäytön.


Onko järjestelmä langaton?

Huoneistoyksiköille sähköjen syöttö on 230V, eli tieto liikkuu kiinteistön sähköverkossa huoneistoyksiköltä keruuyksikölle. Järjestelmä ei vaadi paristoja toimiakseen.


Mitä käyttökustannuksia järjestelmässä on?

Käyttökustannuksia aiheutuu ainoastaan kaukoluentayksikön vaatimasta GSM-liittymästä.  VertoLive on nyt maksuton palvelu.


Millaisen GSM-liittymän kaukoluentayksikkö vaatii?

Liittymän tulee olla M2M-liittymä data- ja tekstiviestipaketeilla, lisäksi pin-koodin kysely tulee olla pois päältä. Hankimme mielellämme liittymän puolestanne valtakirjalla.


Mikä on Verto-vedenmittausjärjestelmän takuuaika?

Verto-vedenmittausjärjestelmän takuuaika on viisi vuotta. Takuun voimaantulo edellyttää hyväksyttyä vastaanottotarkastusta.


Kenen vastuulla on huolehtia vastaanottotarkastuksesta?

LVI-Urakoitsija on vastuussa vastaanottotarkastuksen tilaamisesta Vercon Oy:ltä. Vastaanottotarkastus on maksuton ja siitä laaditaan tarkastuspöytäkirja, joka lähetetään urakoitsijalle. Verto-vedenmittausjärjestelmän takuun voimaantulo edellyttää hyväksyttyä vastaanottotarkastusta.


Miten palvelustanne saa vedenkulutustiedot?

Isännöitsijälle ja taloyhtiön hallituksen puheenjohtajalle annetaan käyttäjätunnukset VertoLive-palveluumme. VertoLivestä näette kohteen lukemat vuoden jokaiselta päivältä ja pääsette lataamaan siirtotiedostot laskutusohjelmistoa varten.

Asukkaat näkevät vedenkulutustiedot suoraan huoneistokohtaisesta näyttölaitteesta ja VertoMobile-sovelluksesta.


Mitä tarkoittaa VertoLivessä oleva kohteen kiinteistötunnus?

VertoLivessä oleva kohteen kiinteistötunnus tarkoittaa tunnusta, joka isännöintitoimistolla on laskutusohjelmistossaan. Kohteen tunnus tulee olla sama sekä VertoLivessä että laskutusohjelmistossa, jotta kulutuslukemat voidaan siirtää siirtotiedostona isännöintitoimiston laskutusohjelmistoon.


Miten siirtotiedoston saa vietyä laskutukseen?

VertoLivestä löytyy valmiit siirtotiedostomallit 8 yleisimmälle kiinteistöhallintajärjestelmälle. Siirtotiedostot ovat ladattavissa Raportit-välilehdeltä. Latausmekanismit vaihtelevat kiinteistönhallintajärjestelmien välillä, joten ole tarvittaessa yhteydessä asiakaspalveluumme jos tarvitset lisätietoja.


Kenelle myönnetään VertoLive-tunnukset?

VertoLive-tunnukset voidaan luoda taloyhtiön isännöitsijälle, hallituksen puheenjohtajalle tai huoltohenkilölle. VertoLive-tunnukset saa lähettämällä sähköpostia osoitteeseen verto@verto.fi tai soittamalla numeroon 010 7340 700.


Miten kirjaudun ensimmäistä kertaa VertoLiveen?

Kun olet ottanut yhteyttä Vercon Oy:n asiakaspalveluun verto@verto.fi tai 010 7340 700 ja saat sähköpostiisi kirjautumisohjeen tunnustesi aktivoimista varten. Huomioithan, että sinun täytyy aktivoida tunnuksesi palvelun käyttämistä varten. Salasanan vaihtaminen on suositeltavaa, kun olet kirjautunut VertoLiveen ensimmäisen kerran.


En pääse kirjautumaan VertoLiveen tunnuksillani./ Olen unohtanut VertoLive-tunnukseni.

VertoLive-tunnukset saa uusittua VertoLiven kirjautumissivuilta vertolive.fi, salasanan palauttaminen. Lisäksi yhteyttä voi ottaa sähköisellä yhteydenottolomakkeella, joka löytyy osoitteesta verto.fi/fi/yhteydenottolomake.


Onko asukkaan mahdollista seurata omaa vedenkulutustaan?

Kyllä, olemme toimittaneet lokakuusta 2016 lähtien osana toimitustamme huoneistokohtaiset näyttölaitteet. Näyttölaite mahdollistaa asukkaalle myös Suomen ensimmäisen VertoMobile- vedensäästösovelluksen käytön. Sovellus on maksuton. Sovelluksen voi ladata Google Play- tai Applen Store- sovelluskaupoista.


Mikä on VertoMobile-vedensäästösovellus ja kenelle se on tarkoitettu?

VertoMobile on taloyhtiön asukkaille tarkoitettu vedensäästösovellus, joka toimii yhdessä Verto-huoneistonäytön kanssa. VertoMobilen ansiosta asukas voi seurata älylaitteensa kautta huoneistonsa vedenkulutuslukemia. VertoMobile kertoo huoneiston vedenkulutuksen tason vuorokausittain.


Miten saan VertoMobilen käyttööni?

Asunnossa tulee olla uusin Verto-huoneistonäyttö, jotta asukas voi ottaa VertoMobilen käyttöönsä. Lisäksi kohteen tulee olla etäluennassa. Tämän voi varmistaa kohteen isännöitsijältä.

  • Lataa sovellus Google Play- tai Applen Store- sovelluskaupoista
  • Valitse huoneistonäytöltä VertoMobile-näkymä.
  • Huoneistonäytölle ilmestyy PIN-koodi, jolla kirjaudutaan älylaitteen VertoMobile-sovellukseen.

Lisätietoa VertoMobilen asennuksesta löytyy Asukkaan käyttöoppaasta: www.verto.fi/fi/materiaalipankki/ladattavat-tiedostot


Miksi isännöitsijä ei pääse näkemään kohteen tietoja, vaikka hänellä on tunnukset VertoLiveen?

Isännöitsijä pääsee katsomaan ainoastaan isännöintitoimistonsa kohteiden kulutuslukemia. Kohteet tulevat näkyviin kun kohde on julkaistu VertoLivessä. Vastaanottotarkastus tulee olla tehtynä ennen kohteen julkaisua. Kohteen julkaiseminen VertoLivessä vaatii kohteeseen toimivan M2M-liittymän. Modeemilaite tulee käynnistää uudelleen SIM-kortin asentamisen jälkeen.


Onko Verto-vedenmittausjärjestelmässä vuotohälytys?

Kyllä, järjestelmämme hälyttää aina 4h kestäneestä vedenkulutuksesta. Hälytykset voidaan ohjata edelleen gsm-liittymiin tai/ja sähköpostiin. Hälytysviestistä selviää asunnon numero ja koskeeko vuoto lämmintä vai kylmää vettä.


Miksi GSM-liittymän valtakirjalla kysytään GSM-numeroa tai sähköpostiosoitetta Verton hälytyksiä varten?

Vertovedenmittausjärjestelmä hälyttää neljä tuntia kestäneestä yhtämittaisesta vedenkulutuksesta. Hälytyksen GSM-numero on suositeltavaa ilmoittaa, jotta isännöitsijä tai päivystävä huoltohenkilö saa ilmoituksen kohteen mahdollisista vuotohälytyksistä. Hälytykset voidaan ohjata GSM-numeroon ja/tai sähköpostiin.


Onko Verto-vedenmittausjärjestelmä luotettava?

Meillä on MID-sertifiointi. Mittarit säilyttävät luentatarkkuuden koko niiden elinkaaren ajan. Virtausanturin huoltoväli on miljoona litraa läpivirtausta. Vesimittarit kuuluvat vakauslainsäädännön piiriin. Verto mittarit ovat huomattavasti vaatimusta tarkempia. Asukkaan olisi hyvä itse lukea vesimittaria huoneistonäytöstä, ettei yllätyksiä pääse tapahtumaan. Mikäli asiakas epäilee mittarin näyttävän väärin, voi sen itsekin tarkistaa juoksuttamalla vettä astiaan 10 - 20 litraa ja vertaamalla mittarin lukemaa.


Mikä on veden hinta?

Hinnan päättää taloyhtiön hallitus (isännöitsijän suosituksesta). Verkkosivuiltamme löytyy laskennallinen suositushinnasto osoitteesta: verto.fi/fi/palvelut-ja-tuotteet/tietoa-vedenkulutuksesta/veden-hinta


Miksi kulutan vettä enemmän kuin naapurini?

Vedenkäyttötottumukset vaikuttavat kulutettavan veden määrään enemmän kuin esimerkiksi asuinpaikka tai huoneiston koko. Keskimääräinen vedenkulutus Suomessa on 155 l/asukas/vrk. Veden säästäminen on helppoa!


Kuinka monta huoneistoa voi olla yhdellä keruuyksiköllä?

Yhdellä keruuyksiköllä voi olla maksimissaan 300 huoneistoa.


Mikä on maksimietäisyys kauimmaiselle mittauspisteelle, kun useampi rakennus yhdistetään samaan keruuyksikköön?

Maksimietäisyys on 200 - 400 metriä riippuen esimerkiksi kaapeloinnista ja mittauspisteiden lukumäärästä. Rakennuksilla tulee olla myös sähköinen yhteys, että tieto siirtyy yhteiselle keruuyksikölle. Lisää tietoa löytyy verto.fi/fi/materiaalipankki/ladattavat-tiedostot.


Kuinka Sähkökatkoilmoitukset kuitataan keruuyksiköltä?

Sähkökatkoilmoitukset kuitataan keruuyksiköltä painamalla yhtä aikaa Nuoli alas ja Esc –näppäimiä Sähkökatkot -valikossa. Kuittaus OK:lla.