Vedenkulutuksella on väliä

Päivitetty viimeksi 3.10.2018

FAQ - usein kysytyt kysymykset

Olemme jakaneet usein kysytyt kysymykset seitsemään osaan. 1. Verto-järjestelmä, vesimittarit ja vedenkulutus 2. Kustannukset ja tarjoukset 3. VertoLive 4. VertoMobile 5. Teknologia 6. Vuotohälytin ja vikatilanteet 7. Lisätietojen antajat

Jos et löydä etsimääsi vastausta tästä artikkelista, ota yhteyttä ja autamme sinua!


1. VERTO-JÄRJESTELMÄ, VESIMITTARIT JA VEDENKULUTUS

Miksi Suomessa pitäisi säästää vettä?

Suomessa on isot pohjavesi varannot, mutta nekään eivät ole täysin pohjattomat. Veden säästämisen suurin arvo koskee kuitenkin energiansäästöä: lämmin vesi on todellinen energiasyöppö. Suihkussa euro valuu viemäriin kahdessatoista minuutissa, kun jääkaappi hurisee samalla rahalla kolme viikkoa.

Vedenkulutus laskee Verto-kodeissa kolmanneksella mittauksen aloittamisen jälkeen. Syy on yksinkertainen: kun arkiset valinnat konkretisoituvat numeroiksi, on omiin tapoihin helppo tehdä muutoksia.


Mikä on tärkeintä vesimittareita ja vedenmittausjärjestelmää hankittaessa?

Vedenmittausjärjestelmä on iso investointi, jonka valintaan kannattaa paneutua - sen vaikutukset näkyvät vuosia taloyhtiön ja asukkaiden pussissa joko ylimääräisinä menoina tai voittoa tuottavana energiasijoituksena. Vain elinkaarikustannus kertoo investoinnin todellisen kannattavuuden. Sitä laskiessa on huomioitava pitkä lista asioita. Jos haluat perehtyä asiaan paremmin, voit ladata ilmaisen Vedenmittausjärjestelmän ostajan oppaamme


Onko Verto-vesimittarin lukema luotettava?

Verto-vesimittarit ovat huomattavasti vaatimusta tarkempia. Vesimittarimme säilyttävät luentatarkkuuden koko niiden elinkaaren ajan. Virtausanturin huoltoväli on miljoona litraa läpivirtausta eli keskimäärin 15 vuotta.

Vesimittarit kuuluvat vakauslainsäädännön piiriin. Asukkaan olisi hyvä seurata kulutuslukemaansa itsekin. Mikäli asiakas epäilee mittarin näyttävän väärin, voi sen itsekin tarkistaa juoksuttamalla astiaan 10 - 20 litraa  vettä ja vertaamalla sitä mittarin lukemaa. 


Mikä on veden hinta?

Hinnan päättää taloyhtiön hallitus, isännöitsijän suosituksesta. Täältä voit katsoa laskennallisen suositushinnaston


Miksi kulutan vettä enemmän kuin naapurini?

Vedenkäyttötottumukset vaikuttavat kulutettavan veden määrään enemmän kuin esimerkiksi asuinpaikka tai huoneiston koko. Keskimääräinen vedenkulutus Suomessa on 140 l / vrk / hlö. Veden säästäminen on helppoa!

Testaa, voisitko säästää vettä luopumatta mistään


2. KUSTANNUKSET JA TARJOUKSET

Mitä Verto-vedenmittausjärjestelmä maksaa?

Verto-vedenmittausjärjestelmän hinta riippuu asuntojen, yhteisten tilojen ja liikehuoneistojen määrästä. Taloyhtiöt saavat tarjouksen kokonaisuudesta asennuksineen suoraan paikalliselta LVI-urakoitsijalta. LVI-urakoitsijat ja tukkuliikkeet voivat käyttää yhteydenottolomakettamme tai olla suoraan yhteydessä asiakaspalveluumme verto@verto.fi


Mitä teen, kun tarvitsen tarjouksen?

Tarjouspyynnöt ja tilaukset voit lähettää asiakaspalvelumme sähköpostiin verto@verto. Voit myös soittaa numeroon 010 734 0700 tai käyttää yhteydenottolomaketta.

Tehokkaimmin nopeutat tarjouksen saamista kertomalla meille seuraavat tiedot:

  • Huoneistojen lukumäärä
  • Liikehuoneistojen lukumäärä
  • Antureiden määrä per huoneisto
  • Kohteen nimi ja osoite

Miksi tarjouksessa ei ole mainittu huoneistonäytön hintaa?

Mittalaitedirektiivin mukaisesti huoneistonäyttö on pakollinen, joten lokakuusta 2016 alkaen toimitettuihin Verto-järjestelmätoimituksiimme huoneistonäyttö on maksuton.


Mitä käyttökustannuksia Verto-vedenmittausjärjestelmässä on?

Käyttökustannuksia aiheutuu ainoastaan kaukoluentayksikön vaatimasta GSM-liittymästä. Verto-vedenmittausjärjestelmä kattaa kaiken: sekä VertoLive että VertoMobile ovat maksuttomia palveluja.


3. VERTOLIVE

Mikä on VertoLive?

VertoLive on Verto-vedenmittausjärjestelmän selainpohjainen käyttöliittymä, jonka kautta isännöitsijä voi seurata taloyhtiön ja asuntojen vedenkulutustietoja missä tahansa, yksillä tunnuksilla. Kulutustiedot päivittyvät pilveen ajantasaisesti ja siirtyvät laskutusohjelmaan automaattisesti. Dataa on mahdollista tarkkailla takautuvasti.

VertoLive hälyttää viallisista vesimittareista ja vesivuodoista suoraan huoltoyhtiölle.


Kuka voi saada VertoLive-tunnukset?

VertoLive-tunnukset on mahdollista luoda taloyhtiön isännöitsijälle, hallituksen puheenjohtajalle ja huoltohenkilölle. VertoLive-tunnukset saat lähettämällä sähköpostia osoitteeseen verto@verto.fi tai soittamalla numeroon 010 734 0700.


Miten kirjaudun ensimmäistä kertaa VertoLiveen?

Sinun täytyy aktivoida tunnuksesi palvelun käyttämistä varten. Kun olet ottanut yhteyttä Vercon Oy:n asiakaspalveluun verto@verto.fi tai 010 734 0700, saat sähköpostiisi aktivoimis- ja kirjautumisohjeet. Huomioithan, että salasanan vaihtaminen on suositeltavaa, kun olet kirjautunut VertoLiveen ensimmäisen kerran.


En pääse kirjautumaan VertoLiveen tunnuksillani tai olen unohtanut ne, mitä teen?

VertoLive-tunnukset saa uusittua VertoLiven kirjautumissivuilta löytyvästä Salasanan palauttaminen -linkistä. Lisäksi voit ottaa meihin yhteyttä sähköisellä yhteydenottolomakkeella.


Mitä tarkoittaa VertoLivessä oleva kohteen kiinteistötunnus?

VertoLivessä oleva kohteen kiinteistötunnus tarkoittaa tunnusta, joka isännöintitoimistolla on laskutusohjelmistossaan. Kohteen tunnuksen tulee olla sama sekä VertoLivessä että laskutusohjelmistossa, jotta kulutuslukemat siirtyvät oikein isännöintitoimiston laskutusohjelmistoon.


Miksi isännöitsijä ei pääse näkemään kohteen tietoja, vaikka hänellä on tunnukset VertoLiveen?

Isännöitsijä pääsee katsomaan ainoastaan isännöintitoimistonsa kohteiden kulutuslukemia. Kohde tulee näkyviin, kun se on julkaistu VertoLivessä. Kohteen julkaiseminen VertoLivessä vaatii kohteeseen toimivan M2M-liittymän. Vastaanottotarkastuksen tulee olla tehtynä ennen julkaisua. Modeemilaite on käynnistettävä uudelleen SIM-kortin asentamisen jälkeen.


Miten siirtotiedoston saa vietyä laskutukseen?

VertoLivestä löytyy valmiit siirtotiedostomallit kahdeksalle yleisimmälle kiinteistöhallintajärjestelmälle. Ne ovat ladattavissa Raportit-välilehdellä. Latausmekanismit vaihtelevat kiinteistönhallintajärjestelmien välillä, joten ole yhteydessä asiakaspalveluumme, jos tarvitset lisätietoja.


Onko asukkaan mahdollista seurata omaa vedenkulutustaan?

Kyllä! Kaikkien Verto-kotien asukkaat ovat saaneet lokakuusta 2016 lähtien osana toimitustamme huoneistokohtaiset näyttölaitteet.

Aktiivinäyttö mahdollistaa asukkaalle myös Suomen ensimmäisen VertoMobile-vedensäästösovelluksen käytön. Sovelluksen voi ladata Google Play- tai Apple Store -sovelluskaupoista. VertoMobile on maksuton.


4. VERTOMOBILE

Mikä on VertoMobile-vedensäästösovellus ja kenelle se on tarkoitettu?

VertoMobile on taloyhtiön asukkaille tarkoitettu vedensäästösovellus, joka toimii yhdessä Verto-huoneistonäytön kanssa. VertoMobilen ansiosta asukas voi seurata älylaitteensa kautta huoneistonsa vedenkulutuslukemia. VertoMobile kertoo huoneiston vedenkulutuksen tason vuorokausittain.


Miten saan VertoMobilen käyttööni?

Jotta voit ottaa VertoMobilen käyttöösi, pitää asunnossasi olla uusin Verto-huoneistonäyttö. Lisäksi taloyhtiösi tulee olla etäluennassa. Tämän voit varmistaa isännöitsijältä.

  • Lataa sovellus Google Play- tai Applen Store -sovelluskaupoista.
  • Valitse huoneistonäytöltä VertoMobile-näkymä.
  • Huoneistonäytölle ilmestyy PIN-koodi, jolla kirjaudutaan älylaitteen VertoMobile-sovellukseen.

Lisätietoa VertoMobilen käytöstä löydät Asukkaan käyttöoppaasta.


 5. TEKNOLOGIA

Mikä on mittauslaitedirektiivi ja mitä se tarkoittaa vesimittarien osalta?

MID on lyhenne sanoista Measuring Instrument Directive eli mittauslaitedirektiivi. Direktiivi asettaa mittauslaitteille niiden sallittavat vähimmäisominaisuudet. Se myös säätää, että asukkaan on voitava helposti seurata kulutustietojaan ilman työkaluja.


Onko Verto-vedenmittausjärjestelmä langaton?

Huoneistoyksiköille sähköjen syöttö on 230 V eli tieto liikkuu kiinteistön sähköverkossa huoneistoyksiköltä keruuyksikölle. Järjestelmä ei vaadi paristoja toimiakseen.


Millaisen GSM-liittymän kaukoluentayksikkö vaatii?

Liittymän tulee olla M2M-liittymä data- ja tekstiviestipaketeilla. Sen lisäksi pin-koodin kyselyn pitää olla pois päältä. Hankimme mielellämme liittymän puolestanne valtakirjalla.


Mikä on Verto-vedenmittausjärjestelmän takuuaika?

Verto-vedenmittausjärjestelmän takuuaika on viisi vuotta. Takuu astuu voimaan hyväksytyn käyttöönottotarkastuksen jälkeen – maksuton palvelumme, jonka avulla taloyhtiön asukkaat ja kiinteistön omistaja voivat aina olla varmoja siitä, että asennukset on tehty oikein.


Kenen vastuulla vastaanottotarkastuksesta huolehtiminen on?

Lain mukaan valmistajan vastuulla on vain se, että mittari täyttää vaatimukset ennen käyttöönottoa ja asennusohje on asianmukainen. Me tarjoamme asiakkaillemme maksuttoman vastaanottotarkastuksen ja sen tilaaminen Vercon Oy:ltä on LVI-urakoitsijan vastuulla.

Laadimme vastaanottotarkastuksesta pöytäkirjan, jonka lähetämme urakoitsijalle. Verto-vedenmittausjärjestelmän viiden vuoden takuu astuu voimaan hyväksytyn vastaanottotarkastuksen jälkeen.


Miten vedenmittausmoduuli 2 ja 4 eroavat toisistaan?

Moduuli 2 sisältää kaksi virtausanturia sekä huoneistoyksikön ja -näytön per huoneisto.

Moduuli 4 sisältää neljä virtausanturia sekä huoneistoyksikön ja -näytön per huoneisto.


Kuinka monta huoneistoa voi olla yhdellä keruuyksiköllä?

Yhdellä keruuyksiköllä voi olla maksimissaan 300 huoneistoa.


Mikä on maksimietäisyys kauimmaiselle mittauspisteelle, kun useampi rakennus yhdistetään samaan keruuyksikköön?

Maksimietäisyys on 200 - 400 metriä riippuen esimerkiksi kaapeloinnista ja mittauspisteiden lukumäärästä. Rakennuksilla tulee olla myös sähköinen yhteys, jotta tieto siirtyy yhteiselle keruuyksikölle. Voita ladata tarvitsemasi lisätiedon materiaalipankistamme.


Kuinka sähkökatkoilmoitukset kuitataan keruuyksiköltä?

Sähkökatkoilmoitukset kuitataan keruuyksiköltä painamalla yhtä aikaa Nuoli alas ja Esc -näppäimiä Sähkökatkot-valikossa. Kuittaa lopuksi painamalla OK.


6. VUOTOHÄLYTIN JA VIKATILANTEET

Onko Verto-vedenmittausjärjestelmässä vuotohälytys?

Kyllä, järjestelmämme hälyttää aina yli neljä tuntia kestäneestä vedenkulutuksesta. Voimme ohjata hälytysviestit suoraan huoltoyhtiölle. Hälytysviestistä selviää asunnon numero sekä se, koskeeko vuoto lämmintä vai kylmää vettä.

Vuotohälytin kuuluu Verto-vedenmittausjärjestelmän ominaisuuksiin maksutta.


Miksi GSM-liittymän valtakirjalla kysytään puhelinnumeroa tai sähköpostiosoitetta Verton hälytyksiä varten?

Verto-vedenmittausjärjestelmässä on sisäänrakennettu vuotohälytin, joka reagoi yli neljä tuntia kestäneeseen, yhtämittaiseen vedenkulutukseen. Hälytykset voidaan ohjata myös sähköpostiin, mutta suosittelemme puhelinnumeron antamista.


Kuinka usein Verto-vedenmittausjärjestelmää pitää huoltaa?

Järjestelmämme ilmoittaa itse yksittäisen mittarin huoltotarpeesta. Vedenmittausjärjestelmää hankkiessa kannattaakin tarkistaa, onnistuuko huolto yksittäisten osien vaihdolla vai lentävätkö kaikki vesimittarit roskiin tasaisin väliajoin.

Verto-vesimittarin virtausanturin vaihtoväli on miljoona litraa eli keskimäärin 15 vuotta.


7. LISÄTIETOJEN ANTAJAT

Keneen voin olla yhteydessä teknisissä kysymyksissä ja huoltoon liittyvissä asioissa?

Tekninen asiantuntijatiimimme vastaa kiireellisiin huoltopyyntöihin puhelimitse numeroon 010 734 0700. Voit myös käyttää yhteydenottolomaketta ja kaikkien vertolaisten yhteystiedot löydät täältä.

Jos tilaanne ei ole akuutti, on paras vaihtoehto lähettää sähköpostia osoitteeseen verto@verto.fi.


Keneltä voin kysyä neuvoa tai lisätietoa Verto-vedenmittausjärjestelmästä?

Asiakaspalvelumme opastaa sinua Verto-vedenmittausjärjestelmään liittyvissä kysymyksissä osoitteessa verto@verto.fi tai puhelimitse numerossa 010 734 0700. Voit myös käyttää yhteydenottolomaketta tai sivun alakulmasta löytyvää chat-palvelua.
Jos et löytänyt etsimääsi vastausta, autamme sinua mielellämme!